علائم و مشکلات گیربکس اتوماتیک

علائم و مشکلات گیربکس اتوماتیک

علائم و مشکلات گیربکس اتوماتیک

علائم و مشکلات گیربکس اتوماتیک ، یکی از اجزای اساسی و پیچیده خودروها است. آشنایی با این علائم و مشکلات می‌تواند به سرعت تشخیص مشکل و اقدامات تعمیری مؤثر کمک کند.

یکی از علائم رایج مشکلات گیربکس اتوماتیک، تغییرات ناگهانی در شیفت دندانه‌ها است. این ممکن است شامل افت یا افزایش ناگهانی RPM (دور در دقیقه)، لرزش یا سر و صداهای غیرمعمول باشد که در هنگام تغییر دنده ظاهر می‌شوند. علاوه بر این، گیر کردن یا لغزش دنده، عدم جوابگویی به تغییر دنده، یا خستگی زودرس مواردی هستند که ممکن است از وجود مشکل در گیربکس اشاره دهند.

در ضمن، علائم دیگر شامل نشانه‌های خطای الکترونیکی، افت کارایی خودرو، نشت روغن گیربکس، و یا بوی سوخت‌های غیرطبیعی از خودرو می‌شوند که نیاز به یک تشخیص دقیق و تعمیرات متخصصانه دارند. به‌طور کلی، شناسایی و رفع به موقع مشکلات گیربکس اتوماتیک می‌تواند از خرابی‌های جدی‌تر و هزینه‌های اضافی در آینده جلوگیری کند و عملکرد بهتر خودرو را تضمین کند.

خرابی گیربکس‌های اتوماتیک، می‌تواند هزینه زیادی برای صاحبین این نوع خودرو‌ها در بر داشته باشد. تعمیرگاه تخصصی هیوندای و کیا شهاب در ادامه به بررسی علائم و مشکلات گیربکس اتوماتیک خواهیم پرداخت.

گیربکس اتوماتیک یک سیستم حیاتی در وسیله نقلیه شما است و برای اطمینان از عملکرد طولانی مدت، نیاز به مراقبت و توجه مناسب از جانب شما دارد. بسیاری از مردم  از این موضوع غافلند که تعویض یک گیربکس اتوماتیک می‌تواند هزینه ای حتی بیشتر از تعویض موتور خودرو داشته باشد.

گیربکس خودرو از قطعات به هم پیوسته تشکیل شده و عمل کردشان به یکدیگر وابسته است. این قطعه، سرعت موتور خودرو را تنظیم کرده و قدرت موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند تا اتومبیل به حرکت درآید. نسل جدید گیربکس‌ها به صورت جعبه دنده خودکار و در جهت رفع مشکل جعبه دنده‌های مکانیکی طراحی شده‌اند. گیربکس اتوماتیک در واقع به صورت خودکار، دنده‌ها را تعویض کرده و وظایف راننده را کاهش می‌دهد. با استفاده مکرر از گیربکس اتوماتیک، این دستگاه به تعمیر و نگهداری منظم نیاز پیدا می‌کند. در غیر این صورت عمر گیربکس به شدت کاهش یافته و باعث آسیب رساندن به سایر قسمت‌های خودرو می‌شود.

علائم و مشکلات گیربکس اتوماتیک

علائم و مشکلات گیربکس اتوماتیک
علائم و مشکلات گیربکس اتوماتیک

 

  • احساس لرزش تخفیف یا شدید در جعبه دنده

گاهی اوقات تعویض دنده با مشکل مواجه شده و با علائم ناچیزی ظاهر خواهد شد که احتمالا به مرور زمان این مشکل بدتر می‌شود؛ از این‌رو باید در همان مرحله به رفع مشکل اقدام کرد تا چرخ دنده‌ها آسیب نبینند و مشکل جدی‌تر نشود.

  • اتومبیل گیربکس را درگیر نمی‌کند و یا حرکت نمی‌کند

یکی از نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک این است که در هنگام استفاده از گیربکس و قرار دادن در حالت دنده عقب یا حرکت رو به جلو، اتومبیل با تاخیر جواب می دهد. این مورد می تواند یک عیب مهم جعبه دنده باشد. در مواردی ممکن است که روغن گیربکس اتوماتیک شما کیفیت کافی را نداشته باشد و عمل روانکاوی گیربکس شما با مشکل روبه رو شده باشد.

  • اتومبیل تولید صدا می‌کند:

اگر به طور ناگهانی صدای ناله، وزوز یا کوبش در زیر ماشین خود احساس کردید، آنچه قبلاً مانند آن را نشنیده اید، ممکن است گیربکس اتومبیلتان دچار مشکل شده باشد. این مشکل ممکن است جزئی باشد، اما می‌تواند علامت مشکل جدی تری نیز باشد.

  • بویی مثل بوی سوختگی به مشام می‌رسد

اگر به هر علت شما از گیربکس خودرو بوی سوختگی و یا روغن سوزی حس کردید گیربکس شما دچار ایراد فنی شده. می ‌تواند نشان دهنده ایجاد مشکل در سیستم خنک کاری گیربکس باشد و هم می تواند از کم بودن سطح روغن گیربکس باشد.

  • سطح پایین روغن گیربکس یا نشت آن

تا به حال مایعی به رنگ قرمز روشن یا احتمالاً قرمز کثیف و تیره مشاهده کرده اید؟ احتمالا آن ماده، روغن گیربکس اتوماتیک خودرو شماست. روغن گیربکس به هیچ عنوان نباید نشت کند، این موضوع، می‌تواند به خرابی بسیار جدی و کامل گیربکس اتوماتیک اتومبیل شما منجر شود که بسیار پر دردسر و پر هزینه است.

  • چراغ اخطار موتور خودرو روشن است

چراغ اخطار ماشین شما برای این است که به شما اعلام کند در اتومبیلتان مشکلی وجود دارد . سیستم انتقال شما دارای سنسورهای بی شماری است که می‌تواند موارد غیر عادی را در گیربکس خودرو شما تشخیص دهد . اگر چراغ اخطار موتور ماشین شما روشن است، فوراً آن را بررسی کنید تا از یک هزینه تعمیر گزاف پیشگیری کند.

  • عدم توجه به سرویس های دوره ای گیربکس

بی توجهی به سرویس‌ دوره‌ای گیربکس، جزو مهم‌ترین علل خرابی گیربکس اتوماتیک است.

اگر برای مراجعه و عیب یابی خودروی خود نیاز به دریافت مشاوره تخصصی دارید، می توانید با شماره درج شده در سایت تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی کارشناسان ما در تعمیرگاه تخصصی شهاب بهره مند شوید.

آدرس ما : خیابان فاطمه غربی ، خیابان اعتماد زاده ، بالاتر از سفارت پاکستان ، پلاک ۹ و ۱۱ و ۱۳
تعمیرگاه تخصصی هیوندا، کیا، تویوتا و لکسوس شهاب

مکان یابی روی نقشه

  تلفن : 09124407354

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *